Disability and Game Design – VERSCHOBEN!

gamejam

22. Oktober 2021 | 10:00 13:00
Grosse Halle, Bern

Der Workshop wird verschoben auf nach dem Festival. Interessierte melden sich bitte via info@playbern.ch!

Chris Solarski leitet einen Game-Design-Workshop zum Thema Behinderung, der auf seiner Methode „Interactive Empathy and Embodiment“ (IEE) basiert. Die Methode ist ein innovativer, sensorischer Designansatz für Spieldesign und interaktive Medien, der auf traditionellen Kunsttechniken (und Anregungen aus der Schauspieltheorie, den Neurowissenschaften, der Psychologie, der Behindertenästhetik usw.) beruht. Ziel ist es, die physische und emotionale Erfahrung der Spieler:innen zu verstärken.

Im Zusammenhang mit Behinderungen wird die Methode genutzt, um unkonventionelle Ansätze zur Interaktivität zu erforschen und damit die ästhetische Bandbreite von Spielen zu erweitern.

Der Workshop ist eine designorientierte Veranstaltung, es sind keine Programmierkenntnisse erforderlich. Alle sind willkommen, von Anfänger:innen bis zu Fortgeschrittenen.


Chris Solarski will conduct a game design workshop around the theme of disability, based on his ‚Interactive Empathy and Embodiment‘ (IEE) method. The method is an innovative, sensory design approach to game design and interactive media that is founded on traditional art techniques (and inputs from acting theory, neuroscience, psychology, disability aesthetics, etc.) to heighten the player-audience’s physical and emotional experience of gameplay. In the context of disability, the method will be used to explore non-conventional approaches to interactivity, with the aim of broadening the aesthetic scope of games. The workshop is a design-orientated event, so no programming skills are needed and all skills levels welcome—from beginner to advanced.

  • Costs: PlayBern entrance for the whole day (CHF 10.-). The Workhop itself is free.
  • Language: English (auch Deutsch und Französisch möglich)
  • Registration: info@playbern.ch

Chris Solarski

Chris Solarski started work in video games at Sony Computer Entertainment’s London Studio as a character and environment artist before making a career-defining detour into figurative oil painting. The unusual mix of game art and classical art eventually resulted in Chris authoring a sensory design methodology that adapts traditional craft to interactive media with the aim of heightening kinaesthetic empathy and embodiment.

Chris is currently developing an international humanities centre and theme park collaboration with Three Golden Doors. Chris also lectures and serves as industry liaison at SAE Institute in Zurich; Chairs the International Game Developers Association’s Switzerland Chapter (IGDA Switzerland) to support #swissgames developers in their craft with conferences and specialist training and initiatives that foster diversity and sustainable business practises; and co-founded the IGDA Game Art Special Interest Group (SIG).